torsdag, september 07, 2006

Skandaler, skandaler, skandaler...
...och vem fan orkar bry sig?

Jag blir så trött på all skit som händer i det politiska Sverige!
Jag blir så trött på all smutskastning från höger och vänster, jag blir så trött på all misstänksamhet från höger och vänster och allt satans spioneri!
Vore det inte trevligt om valrörelsen kund handla om sakfrågor. Frågor som berör oss som röstar. Arbete, vård, skola, allt sånt där som spelar någon roll. Nej i stället går nån puckad jävla folkpartist och spionerar på Sossarnas interna sidor och allt vad det är. Vad är det för sätt lixom? Är det i USA vi bor eller vad är det frågan om? Är alliansen så desperata att de måste kolla in sossarnas "hemliga dokument" or what have you, eller har de bara så lite att göra att de helt enkelt gör det för att de är uttråkade? Man kan ju börja undra vad i hela friden dom sysslar med.

Jag ska inte sticka under stol med att jag röstar rött. Det finns lixom inget annat alternativ.
Jag är ganska säker på att den där alliansen kommer vinna valet dessvärre och det är en aning oroväckande. Jag föddes 1980, jag var med när de tog över på 90-talet. Jag tyckte inte det var nå bra. Ingen som har mer än 50 procent av sina hjärnceller kvar kan tycka att de gjorde nåt bra för Sverige under de fyra år som de styrde vårt land. Sen har det tagit några år att få Sverige på fötter igen och nu när det äntligen verkar flyta på ganska bra, ja då kommer de där med sina fina argument om skattesänkningar och "bidragsPersson argument". Det är så tröttsamt. Det kryllar på kroppen när de börjar prata om bidragen. För det första så är inte A-Kassa ett bidrag. För det andra så undrar jag, och jag undrar verkligen av hela mitt hjärta, hur i helsike sänkt a-kassa ska leda till att fler får jobb. Ge mig gärna några intelligenta svar på den frågan för det är verkligen obegripligt! Jag har varit arbetslös en gång. I ca en månad. Och jag kan ärligt säga att, JA det var jävligt skönt att få vara ledig en månad, men... MEN jag skulle inte frivilligt gå hemma i ett år utan att ha något att göra bara för att jag får 80 procent av min lön. Är ni goa i huvet eller? Jag tror inte att någon som är eller har varit långtidsarbetslös vill vara det. Tror ni att långtidsarbetslösa inte söker jobb? Tror ni de bara sitter där hemma på sina feta arslen och tittar på teve? Visst, det finns rötägg överallt, även bland arbetslösa, men jag kan garantera er att de som stämplar idag hellre jobbar. Vad tror ni att sänkt a-kassa ska göra för dessa människor? Tror ni de blir mer motiverade att gå till arbetsförmedlingen en gång i veckan för att de bara får 60 procent av sin lön? Tror ni att det kommer ramla in jobb på ams.se helt plötsligt bara för att a-kassan sänks? Tror ni inte kanske i stället att en sänkt a-kassa skulle leda till, låt oss slå till med nåt bara, fler depressioner, fler stressade människor, fler svartjobb, fler kriminella... listan kan göras lång. För när människor som redan går omkring på botten och försöker klättra uppåt får en spark i magen så kan jag lova er att de ramlar och när når marken så gör det ont. 60 procent av lönen skulle göra att några av de människor som mår sämst, de som inte har något jobb att gå till varje dag, skulle må ännu sämre. De skulle inte klara av hyran, inte kunna köpa kläder till sina barn, inte kunna göra någonting för att göra vardagen lite roligare, inte kunna träna, inte kunna scrappa, inte kunna gå på bio osv osv. Listan kan göras oändlig. Så säg mig, vad tjänar det till att sänka inkomsten för dem som är arbetssökande idag?

Nu är klockan alldeles för mycket och jag måste upp imorn och hjälpa människor att komma ihåg vilket riktnummer Stockholm har!

Fuck them all!

Inga kommentarer: