söndag, februari 11, 2007

Filmer.

Det har blivit mycket film den här helgen.
I fredags slutade jag tidigare från jobbet och åkte hem till M och kollade på en film som heter The Prestige. Den var bra. Annorlunda och spännande. Christian Bale är ju cool och bra och Hugh Jackman är det väl inget fel på heller. Den rekommenderar jag. På fredagkvällen gick jag till närbutiken och inhandlade diverse godsaker samt ytterligare en film, The Brake-up. Den var, inte lika bra, inte så bra alls. Den ger jag nog bara en svag tvåa. Den blev ju heller inte bättre av att skivan var så repig att vi knappt kunde se klart den. Men, det var ju inte helt dumt att den var repig för när vi påpekade detta i går kväll när vi lämnade in den, fick vi en ny film Hoodwinked! , helt gratis. Den var helt ok. Inte så snyggt animerad kanske men musiken var käck så det drog upp helhetsintrycket. Jag ger den en trea. Den var smårolig, så den rekommenderar jag er som gillar Ice Age och andra småbarnsliga filmer.

Jag har funderat en del över betygsskalor osv på filmer. Jag har svårt att ge betyg till filmer utifrån samma skala. Är det en romantisk komedi så vill jag helst ge filmen ett betyg utifrån andra filmer i den genren. Låt mig förklara med ett exempel. Två filmer jag älskar är Sagan om Ringen och French Kiss. Båda dessa filmer vill jag ge högsta betyg. MEN, de är ju inte jämförbara med varandra. French Kiss är en femma i "romantisk komedi" klassen. Jag kan knappast ge den en femma i overall klassen. Förövrigt är det svårt att använda skala 1-5. Skala 1-10 är mer rättvis och säger mer. Hursom helst, det är svårt att betygsätta filmer.

Idag blir det tonårskalas och pyssel. Brorsonen fyller 13. OMG! Han föddes ju nyss... Sen blir det nog en hel del pyssel med alla hjärtansdag kort hoppas jag. Det måste det bli!

See ya soon!

Inga kommentarer: