onsdag, december 08, 2010

11 - Mina syskon

Min bror och jag har kramats om samma mamma, men inte samma pappa. Min bror heter Robban. Eller egentligen Robert, men det vill han inte kännas vid. Robban är snäll. Det har alla alltid tyckt. När jag var liten så sa alltid mina släktingar till mig att "Robban, han var ett sånt snällt barn", precis som att jag inte var det?! Mysko.

Robban är 8 år äldre än mig. Så stor åldersskillnad kan vara mkt bra. Som exempel kan ges att vi aldrig "syskonbråkat" så som syskon i ålder nära varandra gör. Vi har aldrig jagat varandra med kniv (ja, det finns sådana exempel) eller sagt "jag hatar dig" till varandra. Det är jag mycket tacksam för. En tråkig sak med stor åldersskillnad är att vi inte fick den där otroligt nära "kompiskontakten" som många syskon får som det bara är ett par år emellan.

Min bror är hårdrockare. Fatta att det var fräckt när man var yngre. Han hade världens vackraste, rödaste, finaste, tjockaste hår. När han klippte av det, vilket han gjorde då han var runt 30, så försköt jag honom i ett par dagar. Min bror tyckte aldrig om sin hårfärg. Jag älskade den. Jag tror det är därför jag är så förtjust i Theos hår, jag är så glad att han fick rött hår. Min bror gick alltid omkring i söndriga jeans och jeansjacka med ett dussintals märken på. Han hade även en fräck väst som han skrivit "Metallica" och "Testament" och såna coola bandnamn på. Jag minns att han ofta satt och skrev olika bandnamn på papper med spritpenna. Han övade sig antagligen.

Det år min bror skulle fylla 22 år fick han en son. Jag fick en brorson. Han heter Sebastian. När jag skulle fylla 22 år så festade jag varje helg. Kontraster, mina vänner. Jag har läst att man får barn vid ung samma ålder som ens mamma själv fick barn och det stämmer ganska väl in på oss. Mamma var ung, yngre än Robban, då hon fick honom. 20. När jag kom var hon 28. Robban var ung och jag var 28. Freaky! Sebastian är idag 16 år och jag fattar ingenting. Hur gick det till. Jag är ju fortfarande 19?!?

Min bror äger en musikaffär. Det är käckt med tanke på att Theo ska bli professionell musiker när han blir stor. Eller vänta lite nu... Rock 'n Roll = sex and drugs. Nej, nej. Det ska han inte bli, men det är ändå bra att ha en musikaffär i släkten. Jag har alltid varit väldigt stolt över min bror, (när jag var liten var jag nog lite kär i honom), men jag tror inte han vet om det. Men det vet han nu. I'm proud of you brotha!

2 kommentarer:

krabbeluring sa...

plus att det är väldigt käckt att ha en bror som providar med ägg som man kan skaka på, det är mycket uppskattat, det är det!

Joss@n sa...

Hur i hela friden skulle ni kunnat få en son med något annat än rött hår??? Om inte brevbäraren varit inblandad förstås hahaha...

Jag älskar rött hår. De sötaste ungarna är förstås de med rött hår. Sedan växer de upp och blir besvärliga och har ett ruskigt temperament men fint hår har de fortfarande minsann:o)