tisdag, juni 17, 2008

Semesterdag 2

Den här lille stackarn kom Gissa in med från balkongen idag. Först såg jag inte vad det var men efter en stunds lekande började hon bära omkring på den som om det vore ett byte och först då reagerade jag. Jag fick upp Mattias som kunde konstatera att det var en fågel och han tog den ifrån henne och bar ut den på balkongen. Min gissning till hur den dog är att Mitzi hittat den på en av sina vandringar och tagit med den upp på balkongen där Gissa sedan hittat den. Jag kan inte i min vildaste fantasi tro att det är Gissa själv som fångat och dödat den.


Jag tror det är en blåmes. Jag googlade och hittade då ett exemplar som liknade vår avlidne lilla parvel, fast mkt mer färgglad. Jag är så långt ifrån en ornitolog man kan komma så om någon anser att det är en annan typ av fågel får ni gärna rätta mig. Tur att vi såg att det var en fågel innan de fick för sig att gömma den på något mysigt ställe. Katterna går förövrigt runt och letar febrilt efter den lille stackarn just nu. Det ser rätt roligt ut :)


/Kristin - fågelskådaren

1 kommentar:

Gunilla sa...

Nackdelen med att ha katter är när de tar fåglar. Jag tycker de kan hålla sig till möss.

Stackars lilla pippin