onsdag, januari 10, 2007

Hur gick detta till?

Enligt bibliotikarie x är jag skyldig Trollhättans Stadsbibliotek 330 kronor!

Woot? Helt oförstående tappade jag hakan i lånedisken och kände hur pulsen blev högre. "Ja, 2005 lämnade du in fem böcker två månader försent". Que? Ok? "Titta här, känner du igen titlarna?" Öh, nja, jag ser ju att de är lånade då jag pluggade på GU men jag har inte lämnat in nåt försent. "Jag ser ju bara vad som står i datorn här". Ja...

Chockad och upprörd lämnar jag biblioteket utan lånade böcker. Jag kunde ju inte låna förrän skulden är betald, kortet var spärrat! Oh my god! När jag gick hem i regnet funderade jag över dessa böcker. Jag minns min sista hemtenta i religion som jag läste på vårterminen -05. Jag lämnade in den sent och lånade om böckerna en massa gånger. Jag kan ge mig f-n på att den mänskliga faktorn, dvs någon på biblioteket, glömt att notera detta i datorn. Jag tror man kan låna om böcker två eller tre gånger och det gjorde jag. Har dock inget minne av att jag lämnat in dem två månader försent. Däremot stämmer det ju med att de blev två månader försenade om jag lånade om dem ett par gånger. Man får ju ha böckerna i ca 4 veckor. Jag känner på mig att jag har rätt, men vad ska man göra, står det att jag är skyldig dem 330 kronor så är jag väl det.

Den mänskliga faktorn är faktiskt något jag känner till mkt väl. I mitt yrke märker jag av den dagligen. Jag vet att den finns. Det här med mina omlåningar är ett typiskt mänsklig faktor fall. Det irriterar mig att 330 kronor av mina surt intjänade pengar ska gå till något jag inte tror stämmer. It's just my luck!

Ingenting gick som det skulle idag. Jag gick en kvart tidigare från jobbet för att hinna hem till den lokala "scrapbutiken" för att handla dies el. dylikt men inte fasen hade de nåt nytt. Om två veckor kanske de får in nya. Och sen det här med Biblioteket. Jag tappade lusten att spatsera i stan och gick hem. Riktigt pissigt!

Det enda som piggar upp mig är det här julkortet jag fick av supercoola Elsie:


Jag har nog aldrig blivit så överraskad som när det här damp ner på hallgolvet, visserligen efter jul, men vem bryr sig =) Hon är för söt!

Titta det snöar, titta det snöar! ! !

Inga kommentarer: