onsdag, februari 02, 2011

And the Oscar goes to... Part II

Igår klämde vi två nya rullar på Oscar-listan, The Social Network och 127 Hours. Båda två bra filmer. The Social Network handlar förstås om Facebook och dess grundare Mark Zuckerberg; världens yngsta miljardär. Den var underhållande men lite jobbig. Jag ger den en 7:a. En 6:a får 127 Hours som handlar om Aron Ralston som fastnar i en skreva i ett berg och sågar av sig armen för att komma loss. Den var faktiskt inte så obehaglig och jobbig att titta på som jag hade föreställt mig utan i stället ganska ljus och fin. James Franco gör ett riktigt bra jobb i huvudrollen, han kan mycket väl få en Oscar för den.

Förra veckan såg vi The Kids Are All Right med Annette Bening, Julianne Moore och Mark Ruffalo i de stora rollerna. En riktigt bra film. Rolig, sorglig, ljus och mysig. Se den! Till skillnad från vad Akademin tycker så anser jag att Julianne Moore gjorde en jäkligt bra gestaltning av sin karaktär och hon förtjänar en nominering för sin prestation. I stället har både Bening och Ruffalo fått var sin nominering. De var bra de också, men Moore gjorde ngt speciellt, tyckte jag. Jag har gett betyget 8. Känner mig lite osäker på det. Inception gav jag ju 8,5 men i hjärtat tror jag The Kkids Are All Right leder listan. I hjärnan leder fortfarande Inception.

Så här ser min lista ut: (betygen kan komma att ändras)

* Inception - 8,5
* The Kids Are All Right - 8
* Black Swan - 7
* The Fighter - 7
* The Social Network - 7
* Toy Story 3 - 6
* 127 Hours - 6
* True Grit -
* The King's Speech -
* Winter's Bone -

3 kommentarer:

Mikaela sa...

Jag tycker också att Julianne Morre var grym i The kids, väldigt bra film, bättre än vad jag tänkt mig.

Mikaela sa...

Ha ha Morre. Moore menade jag.

Kristin sa...

Hahaha, Morre var nästan snyggare ;)
Ja, två stooora tummar upp för Morre!