torsdag, maj 28, 2009

Vad jag vill bli när jag blir stor

Jag är inne i ett pluggsug just nu. Jag vet vad jag vill bli när jag blir stor nu. Har vetat det ett tag iofs men inte tänkt så mkt i pluggbanorna förrän nu. Jag vill bli lågstadielärare. Jag känner att det skulle vara kul att få lära småttingar engelska och svenska och gud förbjude, matte. Jag vill ha en kateder och en skrivbordsstol som går att snurra på. Jag vill skriva mitt namn på svarta tavlan och hälsa alla små barn välkmna till första klass. Jag vill titta in i de små ögonen och känna spänningen och förväntan jag själv kände när jag började skolan. Jag vill dela ut pennor och suddigum och be barnen slå in sina böcker i papper så att de inte blir förstörda. Jag vill uppmunra de små att vara kreativa. Jag vill klippa och klistra med dem. Jag vill att Theo ska säga med stolthet i rösten att hans mamma är lärare. Jag vill rätta mattetal och rättstavningsövningar. Jag vill prata om andra kulturer och dela med mig av mitt stora intresse, religion. Jag vill få dem att uppskatta religion som ämne, vilket inte jag gjorde förrän på högstadiet. Religionen på lågstadiet var urtrist, det vill jag ändra på. Jag vill ge barnen en bra start i skolan. Jag vill att de ska tycka om skolan. Jag tror jag hittat mitt kall här i livet...

Funderingar:

- hur funkar det att vara tjänsteledig, får man jobba på somrarna?
- hur fattig blir man, blir det som nu ungefär?
- hur är det att plugga med barn?
- när ska jag börja plugga, jag har ju missat ansöka inför hösten?

Mycket funderingar är det som snurrar. Jag bannar mig själv för att jag inte tänkte på detta för en och en halv månad sedan. Satan, satan, satan!!!

1 kommentar:

Joss@n sa...

Om du vill vara kvar delvis på ditt gamla jobb så kan du väl vara tjänstledig under terminerna (om de går med på det) fram till det datum du har sommarlov och sedan jobba som vanligt under lovet och bli tjänstledig under höstterminen igen. En fd jobbarkompis till mig har tom pluggat deltid (inte till lärare iof men på civ Vägovatten) och sedan jobbat deltid. Tror han ändrade deltiden beroende på hur mycket plugga det var och hur nära han var slutet på utbildningen.

Men han hade iof inte barn också. Theo måste ju få sin beskärda del av mamma också:o)