onsdag, april 07, 2010

Hur ska jag försörja mitt barn?

I oktober förra året förlorade jag mitt jobb. Jag visste att det skulle innebära problem, men jag tänkte inte så mycket på det just då, eftersom jag precis börjat plugga igen, och fick pengar från CSN. Den senaste tiden har jag dock gått runt och ständigt tänkt på hur vi ska få pengarna att räcka till den här sommaren. Jag har inget sommarjobb, det såg Telia snällt till. Jag hade det väldigt fint upplagt för mig, då jag bestämde mig för att börja plugga. Plugga höst, vinter och vår och jobba på Telia på sommaren. Nu får jag tänka om.

Om man enbart har studieuppehåll över sommaren så får man inte ut någon a-kassa. Man får alltså inte några pengar om man inte lyckas hitta något sommarjobb. Hur fan tänkte dom där? Jag har haft det här problemet förr. När jag pluggade första vändan, för cirka tio år sedan, så var det likadant. Fast då var det samtidigt mycket, mycket annorlunda. Då var det bara jag. Nu är det inte bara jag. Menar dom på fullaste allvar att de studenter, med familj, som inte lyckas få sommarjobb, inte ska få några pengar från a-kassan bara för att de ska fortsätta plugga till hösten? Jag förstår det inte. Jag blir så otroligt ledsen och arg över att hamna i den här situationen. Jag har dagar kvar att ta ut på föräldraledigheten, men inte så värst många. Det kommer inte bli någon speciellt rolig sommar det här. Visst, det är skönt att få spendera sommardagar med min son, men att inte ha några pengar alls känns inte lika roligt.

Tack vare Telia så får jag snällt vandra till kommunhuset när skolan är slut och be om socialbidrag. Det är inget jag skäms över att säga. Jag har gjort det förr då jag hamnat mellan stolarna i systemet, men det var i undantagsfall någon månad för att pengarna ifrån vad det nu var för institution, inte kommit in på kontot ännu. Nu skulle det bli en längre sammanhängande period, och det känns inte speciellt roligt. Men jag måste ju försörja mitt barn. Han kan inte leva på nudlar och vatten i tre månader. Tack för det, Televerket!

2 kommentarer:

krabbeluring sa...

Ah fy fan vilken härlig situation.
Jag tänker varje dag på hur det ska bli när mina 6 mån är över.
Fan att J blev av med jobbet oxå.
Det kommer ju lösa sig på något sätt, det vet jag ju, men det är som du säger, när man har barn kan man inte bara göra hursomhelst.

Kristin sa...

Men du, har J blivit av med jobbet? Why?? Vart jobbade han nu igen? Ja det måste ju lösa sig på något sätt. Jag håller tummarna för oss alla.