torsdag, februari 25, 2010

Norrjävel

Ordlista:
Norrjävel = idiot från Norge.

Idag var jag, Mattias och Theo ute och vandrade på Drottninggatan. Längs hela trottoaren på Drottninggatan står det pinnar uppställda för att man inte ska kunna gå längst in mot husväggarna eftersom det där kan rasa snö och istappar. Drottninggatan är en utav ytterst få trottoarer, på vår väg hem, som är plogade. Där går vi i godan ro. Då kommer det en gubbe gåendes över vägen mot oss och säger något till oss. Han sa; "är det inte jävligt dumt att gå med barnvagn under avspärrningen". Först fatta jag inte va han sa. Man svär väl inte åt en okänd människa tänkte jag, men när jag väl förstod att han faktiskt gjorde det så högg jag tillbaks direkt. Nu minns jag i ärlighetens namn inte vad jag sa men jag försökte i alla fall få fram att vi inte gick UNDER avspärrningen, utan så långt ut på trottoaren man kunde komma. Sen sa jag att isen faller väl ändå rakt ner om den skulle falla, vilket var ganska puckat sagt antar jag, (jag blev upprörd och fick svårt att komma med nåt bra svar på hans konstiga påhopp) för norrbaggen sa att det var ju väldigt fel tänkt av mig. Sen säger han: "det är ditt och ditt barns liv... bla bla bla" varpå jag säger; "precis, och vad vi gör ska väl du skita i". Sen bad jag mänskan gå förbi oss, så jag slapp ha honom bakom mig. Jag var upprörd hela vägen hem. Mattias tyckte nog att jag överreagerade, vilket jag antagligen gjorde också, men jag är så evinnerligt trött på alla som ska tycka och säga precis vad som faller dem in, bara för att man har barn. Jag undrar så vart den där norrjäveln ville att vi skulle gå? Skulle vi gå mitt i vägen? Skulle det se bättre ut? En barnvagn mitt i rusningstrafik på en ganska så trafikerad väg, full av snömodd.

Råd till personer som gärna lägger sig i: om du ser någon som gör något som du tycker ser så tokigt ut att du bara måste kommentera, gör det på ett vänligt sätt. Svär helst inte, och säg inte åt dem att de är dumma. Att kalla någon som du aldrig i hela ditt liv träffat, för dum, gör inte det bemötande du får särskilt kärvänligt.

En norrman förstörde min dag idag. Men jag kanske ska vara tacksam för han fick ju mig faktiskt att blogga igen. Tack för det norrjävel!

5 kommentarer:

Mya sa...

jag förstår att du blev upprörd. å när man blir så upprörd så kan ju det förstöra hela veckan typ. sån bir iaf jag. tänker och maler det som hänt. bra att du stod på dig iaf. vissa gånger kommer man ju alltid på vad man skulle sagt i efterhand.
kram

Bea sa...

u go girl!!!! heja lilla fröken röd! Det är märkligt hur duktiga andra är på att ha hand om ens barn...

Åsa sa...

sådana där IDIOTER har förstöt sammanlagt några veckor i mitt liv. Förbannade ... ja, idioter! Bra att du högg tillbaka - men vad sa Mattias då?

Kristin sa...

Jag tror Mattias inte uppfattade vad som hände riktigt. Iaf så tog han det inte så allvarligt som jag. Han var nog mest koncentrerad på att köra vagnen :)

krabbeluring sa...

Fan va bra att du högg tillbaka!
Jag blir alltid så ställd att jag blir stum. Dessutom så räknar idioter oftast med det oxå.
Snyggt jobbat!!!