torsdag, november 26, 2009

14 månader (snart)


Den första december blir Theo 14 månader. Tänk vad stor han är nu lillapan! Eller, stor är väl synd att säga, men äldre i alla fall. Tänkte att det var dags att blogga lite gillar/inte gillar igen. Det var ett par månader sen sist.
Theo tycker mycket om att:
  • bada
  • klättra på möbler. Detta är ganska hemskt till en början för den äldre delen av familjen, men vi har vant oss nu.
  • springa runt som en galning i affärer
  • Försöka hoppa
  • Springa runt som en galning med armarna rakt bakåt. En helt ny företelse som han måste snappat upp på dagis.
  • äta, i alla fall på dagis
  • bära böcker fram och tillbaks mellan bokhyllan och där jag befinner mig
  • bli jagad
  • jaga andra
  • gömma sig mellan väggen och skrivbordet
  • bli killad i handflatan då han är trött

Theo tycker däremot inte om att:

  • byta blöja
  • byta kläder
  • ta på sig ytterkläder
  • åka bil
  • åka vagn
  • åka kundvagn
  • doktorer tar eller tittar på honom
  • mätas på bvc
  • sprutor
  • inte få som han vill
  • sova
  • att mamma/pappa sitter vid datorn
  • äta antibiotika
  • sitta still

Han är en riktig liten spjuver vår son. Han är inte still en sekund, förutom när han har fyrtio graders feber. Han pratar oavbrutet, men man förstår inte vad han säger. Han säger aldrig "mamma" eller "pappa" han säger "bapa" eller "baba" åt oss båda två. Han använder även de orden då han pratar om sin napp och om lampan. Han ropar väldigt ofta på en "baaaaaba" om man inte är i samma rum. Han har börjat säga "Isssssa" om Gissa och han har sedan igår försökt säga "strumpa", det låter som "ooompa" eller nåt. Han kan i stort sätt bara säga "hej" och "va e de?" Han säger även "jaja" väldigt ofta. Jag tror de säger så på dagis. Nu gör vi också det, så att han inte ska bli alltför förvirrad :) Men det roliga är att när han säger "jaja" så går han ändå fram till den grejen som han vet att han inte får röra och petar på den. Trotsige lille skitunge.

Idag har han hämtat varsin strumpa åt mig och Mattias. Imorse bad jag honom ge mig min strumpa som låg framför honom på golvet. Han tog upp den och gav den till mig. Sen gjorde han samma sak några timmar senare när Mattias frågade efter sin strumpa. Han är duktig den lille pluppen.

1 kommentar:

krabbeluring sa...

ÅÅÅÅH. Jag dör smältningsdöden av er lille guldnos.
Hoppas frökendagen (dagen då du var fröken)gick bra!
Kramar