tisdag, augusti 11, 2009

Våga vägra välling veckan?

Vår son verkar ha kommit in i en vällingvägrande period. När han får välling dricker han max 30 ml. Han har aldrig varit någon stordrickare, max 150 ml, men då har han ändå blivit mätt på det han ätit. Nu kan han ju knappast bli mätt? Sen vi var på bvc i förra veckan så har det gått utför. Det roliga är att hon sa till oss att han skulle dricka mer välling eftersom han inte ökat så mkt i vikt. Avviker lite från sin kurva, men när jag säger lite så menar jag verkligen lite. Knappt märkbart. Men hur som helst så tyckte hon att han väger för lite och då skulle han äta mer. Vad gör man när ungen vägrar äta då? Vi kan ju inte ge honom vanlig mat hela dygnet lixom? Vem vill äta spagetti o köttfärssås till frukost och pyttipanna till kvällsmat? Hallå, det funkar ju inte. Nä jag vet inte vad det är med plutten. Han håller iofs på att få tre tänder till just nu, men de flesta brukar bara vägra vanlig mat och leva på välling när de blir krassliga. Theo är helt tvärtemot. Märkligt. Sen är det ju så att han inte är still en sekund av sin vakna tid. Han svettas, så mkt röjer han runt här hemma. Inte konstigt att han inte går upp i vikt. Huvudsaken är väl ändå, menar jag, att han växer på längden? Eller tänker jag helt fel? När bvc-tanten säger "du får vara lite mer still Theo" då funderar jag på ifall hon har förlorat förståndet. Vill hon att ungen ska sitta still när varenda människa vet att stillasittande inte är bra? Nå väl, vi får hoppas vällingvägrandet snart går över och att han hoppar upp till sin egen kurva till nästa besök.

4 kommentarer:

vanessa sa...

jag tänker precis likadant, tänk om theo hade varit en slappfis, då kanske han hade gainat mer weight, men å andra sidan inte lärt sig gå förrens vid, ja typ 30?
haha vad roligt att han kör sig svettig, svettiga små dussar är bland det roligaste jag vet!

Kristin sa...

Mmm... mamma blir också svettig. Det är inte lika roligt.

Joss@n sa...

Du får smaksätta vällingen med nåt han älskar...typ majskrokar...hm, vad smakar dom tro..luft???

Hur som helst vill jag att Theo skall vara precis som Theo är, inte som nån barnmorska tycker han skall vara. Theo rules, barnmorska sucks:o)

krabbeluring sa...

jag tror ivve behöver träffa theo soon very soon. kan vi komma och hälsa på någon dag?
ivar tycker allt jag gör är för tråkigt. förutom en sång, men den har ju jag tröttnat på nu.