tisdag, mars 18, 2008

Måndagsmorgonen från helvetet

Måndagen började katastrofalt skulle jag vilja säga.
Klockan 2 på natten ungefär så vaknade jag för att jag var kissenödig. Jag går upp, kommer ut i hallen, tittar ut genom köksfönstret och ser att marken är vit. Vafan, snöar det? Igår var det ju hur varmt som helst. Svettades i min mössa när vi promenerade till Statoil på eftermiddagen. Jaja, jag ändrar väl alarmet och ställer det tio minuter tidigare då så jag hinner ta stadsbussen ner till resecentrum och Uddevallabussen...

05.10 piper mobilen och det är dags att kliva upp.

Jag gör iordning mig, äter frukost (som jag nyligen börjat med förövrigt) och gör mig redo för att 06.10 vandra till Hemköp och buss nummer 24:a. Jacka, mössa, halsduk, vantar, skor på. Och med skor menar jag gympadojor, Kristin äger inga vinterskor som är hela (det är ju aldrig vinter ändå!).
Tar mitt första kliv ut i den vita världen och får snö upp till knät. Tack för det televerket! När jag kommer lite längre bort från trappuppgången ser jag fotspår från en annan stackars morgonupptvingat person och tänker att i dennes fotspår ska jag gå! Synd bara att den personen förmodligen var en man på 2,10 som tar kliv stora som en giraffs. OK, jag hoppar mellan stegen. Bra. Kommer ut på vägen tillslut, där jag går bort till bussen. Trottoaren är inte längre synlig. Jag skiter i om bilarna kör på mig, nu går jag här mitt i vägen.

Väl vid busshållplatsen ser jag ett gäng andra frusna personer som väntar på min buss, skönt, då är jag i tid. Men det är bara det att de väntar på den bussen som gick en kvart innan min buss, som alltså inte kommit ännu. Ok, ingen buss på över en halvtimme då. Ringer Tidpunkten. Öppnar klockan 7. Härligt. Jag går fan inte ner till Resecentrum på oplogade trottoarer så jag tar mig hem igen. Tar av mig alla kläder, hänger strumpor och mössa på elementet. Fryser som en liten gnu och sätter mig i soffan under täcket. Sätter på webradion och P4 för att höra på lokalradion. Stallbackabron är avstängd, skolan i Vänersborg är stängd, osv. Ok tänker jag, jag väntar tills vägarna är plogade och jag har fått tag i Tidpunkten innan jag beger mig ut igen. Efter en halvtimme i telefonkö (där de inte upplyser mig om vilken plats jag har i kön!!!) kommer jag fram till en kvinna. Jag frågar ifall trafiken mellan Thn och Uddevalla funkar. Hon säger Ja, den är igång igen men det är kraftiga förseningar, det är kaos, hej då. Detta sa hon på ungefär fem sekunder och innan jag hann få en syl i vädret hade hon lagt på. Jag lackade ur! Tänk om jag skulle slänga luren i örat på folk bara för att det ringer mycket. Kundservice på hög nivå där!

Jag bestämmer mig för att hinna med 09.20 bussen och går därför 08.30. Femtio minuter före bussen ska avgå. Det tar vanligtvis 20 minuter att gå till station. Nu hann jag med en minuts marginal. Helt jävla otroligt! Men jag kom ju fram i alla fall, pisseblöt.

Jag vill till denna historia tillägga att jag anser att Trollhättans kommun är helt förbenat värdelösa på att skotta snö! Det går fortfarande knappt att ta sig fram på vissa vägar för att de bara skrapat bort ett litet tunt lager av snö så att resten nu har fryst till is. Härligt att åka bil på sånt underlag. Fantastiskt bra Trollhättan!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kristin, det låter som en alldeles underbart härlig dag...NO =D

Gunilla sa...

Vilken tur att vi inte bor i Trollhättan. Här var det inte så farligt, fast jag gillar inte snö ändå:)


GLAD PÅSK!

Kram